سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ندای دوستی

 

انسان، به دین دوستش است . پس هریک از شمابنگرد که با چه کسی دوستی می کند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

 
 

مدیریت| ایمیل من

| خانه

پایین

?محمدبراری

شنبه 87/10/7  ساعت 3:16 عصر

به استقبال ماه محرم

تولد حضرت امام حسین(علیه السلام)

 

حضرت  امام رضا(علیه السلام) مى فرماید: چون حسیـن(علیه السلام) متولد شد و او را نزد رسول اکرم(صلی الله علیه واله وسلم) آوردند, حضرت در گـوش هاى وى اذان و اقامه گفت و مراسـم نامگذارى به پایان رسید. پیامبـر (صلی الله علیه واله وسلم) او را بـوسیـد و گـریه کـرد و فرمـود: ((تـو را مصیبتـى عظیـم در پیـش است. خـداوند لعنت کند کشنده او را.)) در روز هفتم نیز پس از ایـن که برایش ((عقیقه)) کرد, از شهادت او خبـر داد و فرمـود: ((گروهـى کافـر ستمکار از بنى امیه او را خواهند کشت.))

 

 

فطرس ملک آزاد شده حسین است

 

از حضـرت صادق(علیه السلام) روایت شـده که فطـرس ملکـى از حاملان عرش الهى بـود و به سبب تعلل, مغضـوب خـداوند شـد. بالـش درهـم شکسته در جزیره اى مشغول عبادت بود.

چـون جبرئیل و جمعى از فرشتگان براى تهنیت گـویـى ولادت حسیـن(علیه السلام) مىآمدند, او نیز همراه آنان آمد; خـود را به گهواره حضرت مالید و تـوبه اش قبـول شـد و به وضع اول برگشت.

چون ((فطرس)) به آسمان بالا مى رفت, مى گفت: ((کیست مانند من, مـن آزاد شده حسیـن بـن على و فاطمه و محمد(صلی الله علیه واله وسلم) هستـم.)) شهید مطهرى مـى گـوید: داستان فطرس ملک, رمزى است از برکت وجـود سیدالشهداء که بال شکسته ها با تماس به او صاحب بال و پر مـى شـوند, افراد و ملتها اگـر به راستـى خـود را به گهواره حسیـن(علیه السلام) بمـالنـد, از جزایـر دور افتـاده رهـایـى یـافته و آزاد مـى شـوند.

 

 

امـام حسیـن(علیه السلام) همـراه و همـرزم پـدر و برادر

 

حضرت در دوران نـوجـوانى روزى وارد مسجد پیامبر(صلی الله علیه واله وسلم) شد, دید عمر بالاى منبر است. گفت: از منبر پدرم پاییـن بیا و بالاى منبر پدرت برو. عمر گفت: پـدرم منبر نـداشت. او در هرسه جنگ حضرت علـى(علیه السلام) شـرکت فعال داشت و هنگام حـرکت نیـروهاى امام مجتبـى(علیه السلام) به سمت شـام, همـراه آن حضـرت در صحنه نظامـى حضـور یافت.

 

 

شعارهاى عاشورا

برخى از کلمات سید الشهدا«علیه السلام‏»چه در فاصله مدینه تا کربلا و چه در روز عاشورا،داراى پیامهاى مؤثر و دیدگاههاى الهام‏بخش براى جهاد و کرامت است.این سخنان یا درضمن خطبه‏ها آمده است،یا رجزها و اشعار آن حضرت،و حالت‏شعارى به خود گرفته‏است.مى‏توان هدف حسینى و اندیشه‏ها و روحیه‏هاى عاشورایى را از آنها دریافت و آن‏فرازهاى فروزان را شعارهاى نهضت عاشورا دانست.برخى از این شعارها چنین است:

 

1-«على الاسلام السلام،اذ بلیت الامة براع مثل یزید» (این را در پاسخ مروان درمدینه فرمود،که از آن حضرت مى‏خواست تا با یزید بیعت کند).

 

2-«و الله لو لم یکن ملجا و لا ماوى لما بایعت‏یزید بن معاویة‏»  (در پاسخ برادرش‏محمد حنفیه فرمود).

 

3-«انى لا ارى الموت الا سعادة و الحیاة مع الظالمین الا برما» (خطاب به یارانش در کربلا) .

 

4-«الناس عبید الدنیا و الدین لعق على السنتهم یحوطونه مادرت معایشهم فاذا محصوابالبلاء قل الدیانون‏»  (در مسیر رفتن به کربلا در منزلگاه ذى حسم).

 

5-«الا ترون ان الحق لا یعمل به و ان الباطل لا یتناهى عنه؟فلیرغب المؤمن فی لقاء ربه‏محقا.. .» (در کربلا خطاب به اصحاب خویش فرمود).

 

6-«خط الموت على ولد آدم مخط القلادة على جید الفتاة‏») (از سخنرانى امام‏حسین‏«علیه السلام‏»در مکه پیش از خروج به سوى کوفه،در میان جمعى از خانواده،یاران‏و شیعیان خویش).

 

7-«من راى سلطانا جائرا مستحلا لحرام الله،ناکثا عهده مخالفا لسنة رسول الله یعمل‏فى عباد الله بالاثم و العدوان فلم یغیر علیه بفعل و لا قول کان حقا على الله ان یدخله‏مدخله‏» (در منزلگاه بیضه،در مسیر کوفه،خطاب به سپاه حر).

 

8-«ما الامام،الا العامل بالکتاب و الآخذ بالقسط و الدائن بالحق و الحابس نفسه على ذات‏الله‏» ) (امام این صفات امام راستین را در پاسخ به دعوتنامه‏هاى کوفیان نوشت وتوسط مسلم بن عقیل به کوفه فرستاد).

 

9-«سامضى و ما بالموت عار على الفتى اذا ما نوى حقا و جاهد مسلما» (شعر ازدیگرى است، اما امام حسین‏«ع‏»آن را در پاسخ به تهدیدهاى حر،در مسیر کوفه خواند).

 

10-«رضى الله رضانا اهل البیت،نصبر على بلائه و یوفینا اجر الصابرین‏» ((در خطبه‏اى‏که هنگام خروج از مکه ایراد نمود،خطاب به اصحاب و یاران فرمود).

 

(در آستانه‏خروج از مکه به سوى کوفه فرمود و راه خونین و آمیخته به شهادت را ترسیم فرمود).

 

12-«انما خرجت لطلب الاصلاح فى امة جدى‏») (در وصیت نامه سید الشهدا«ع‏»به‏برادرش محمد حنفیه آمده است که قبل از خروج به سوى مدینه نوشت).

 

13-«لا اعطیکم بیدى اعطاء الذلیل و لا اقر اقرار العبید[لا افر فرار العبید]» (درسخنرانى صبح عاشورا،خطاب به نیروهاى دشمن فرمود،که خواستار تسلیم شدن آن حضرت بودند).

 

14-«هیهات منا الذلة،یابى الله ذلک لنا و رسوله و المؤمنون...») (در خطاب به سپاه‏دشمن فرمود،پس از آنکه خود را سر دوراهى ذلت و شهادت محیر دید).

 

15-«فهل هو الا الموت؟فمرحبا به‏»  (در پاسخ عمر سعد،که نامه‏اى به آن حضرت‏فرستاد و خواستار تسلیم شدن بود).

 

16-«صبرا بنى الکرام،فما الموت الا قنطرة تعبربکم عن البؤس و الضراء الى الجنان‏الواسعة و النعیم الدائمة‏»  (خطاب به یاران فداکار خویش در صبح عاشورا،پس ازآنکه تعدادى از اصحابش شهید شدند).

 

(که روز عاشورا هنگام‏پیکار با ) سپاه دشمن به عنوان رجز حماسى مى‏خواند و شهادت را بر ننگ تسلیم،ترجیح مى‏داد).

 

18-«موت فى عز خیر من حیاة فی ذل‏»  (که مرگ سرخ،به از زندگى ننگین است).

 

19-«ان لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعاد فکونوا احرارا فى دنیاکم‏» (در آخرین‏لحظات پیش از شهادت،وقتى شنید سپاه کوفه به طرف خیمه‏هاى حرم او حمله‏کرده‏اند،خطاب به پیروان ابو سفیان چنان فرمود).

 

20-«هل من ناصر ینصر ذریته الاطهار؟» «هل من ذاب یذب عن حرم رسول الله؟» (وقتى سید الشهدا«علیه السلام‏»این نصرت خواهى و استغاثه را بر زبان آورد که همه یاران وبستگانش شهید شده بودند).

 

از مجموعه این جملات نورانى و حماسى که شعارهاى حسین‏«علیه السلام‏»در نهضتش‏به شمار مى‏آید، تاکید آن امام،بر مفاهیم و ارزشهاى زیر به دست مى‏آید:نابودى اسلام درشرایط سلطه یزیدى، حرمت بیعت با کسى چون یزید،شرافت مرگ سرخ بر زندگى‏ذلت بار،اندک بودن انسانهاى راستین در صحنه امتحان،لزوم شهادت طلبى در عصرحاکمیت باطل،زینت بودن شهادت براى انسان،تکلیف مبارزه با سلطه جور و طغیان،اوصاف پیشواى حق،تسلیم و رضا در برابر خواسته خداوند،همراهى شهادت طلبان درمبارزات حقجویانه،حرمت ذلت پذیرى براى آزادگان و فرزانگان مؤمن،پل بودن مرگ‏براى عبور به بهشت برین،آزادگى و جوانمردى،یارى خواهى از همه و همیشه در راه‏احقاق حق و...

 




نظر شما( )

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

بازی لنگه کفش را حتما ببینید
به استقبال ماه محرم

بالا

  [ خانه| مدیریت| ایمیل من| پارسی بلاگ| شناسنامه ]

بازدید

3189

بازدید امروز

1

بازدید دیروز

1


 RSS 


 درباره خودم


 لوگوی وبلاگ

ندای دوستی

 پیوندهای روزانه


 اوقات شرعی

 فهرست موضوعی یادداشت ها

اشتراک